Mobiltelefon utomlands ? f.r.å.g.e.t.e.c.k.e.n.

Nu är det nog på tiden att fixa resegrejer till mobilen. För den måste man ju ha med sig. Om det är en eller två, det spelar ju ingen roll, men vad fungerar egentligen utomlands?
That's the question.
För närvarande har jag (Bella) Halebop, men det fattar ju vem som helst att det inte kommer funka i typ Kambodja lixom! Det kommer va noll täckning och mobilen kommer ju i princip va helt handikappad. Det viktigaste som ska göras med mobilen är att kunna skicka SMS och ringa, men endast i absoluta nödfall. (för vi vill inte ha telefonräkningar på 2500;- som sist Jessica!)
Men där vi stannar extra länge, tex i Australien eller USA, där kommer vi köpa deras telefonkort så vi kan ringa billigt till varandra och hem. Startpaketet kan kosta 20$ men då får man 50$ att ringa för. till exempel..

Men vad fungerar utomlands? Vilket abonnemang? Telia, Telenor, Comviq, 3.. Någon som kan, någon som vet? Vad är bäst, vad ska man inte ta? Tobbe, Rickard, Niclas & Mark - Hur gjorde ni i Australien & Thailand? Tips tack! :) Detta måste styras upp pronto så att alla familjer kan nå oss runt om i världen.

/ Bella - köpa några nya mobiler i Kina kanske?

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Alltså vi hade ju kontantkort som vi köpte där och hade vårt svenska i typ nödfall eller nåt. Ni kan köpa i varje jävla land, startpaket brukar ju inte kosta mycket. Man tjänar på det i längden, ni kommer ringa mycket till varandra ju!

2009-10-20 @ 19:53:10
URL: http://tobbekvarnen.blogg.se/
Postat av: sofie

håller verkligen med tobbe, de va ju de jag sa bejb :)

2009-10-20 @ 19:53:55
Postat av: Bella

Ba för du e så grym sofie ;) Men om vi stannar typ 5 dagar i kambodja, ska du köpa där då Sofie? vi kan ju ge livstecken på bloggen lixom! ;)

2009-10-20 @ 21:35:30
Postat av: Sandra Rimstedt

När jag och Jennie var i australien köpte vi "YES!OPTUS" Jag kommer ihåg att jag fyllde på mitt med 60 AUD och fick då 600 AUD. Rätt najs, svårt att göra slut på 3000 kr sådär, trots många många samtal till Sverige. Startpaketet kostade typ 2 eller 5 dollar eller något sånt.



Annars för de som har Telenor så har de tjänsten telenor passport, vilket gör att man betalar en uppkopplingsavgift(10 kr i AUS och 20 kr i thailand) och betalar därefter samma taxa som i sverige dvs 69 öre/min att ringa och 0 kr/min att ta emot samtal.

2009-10-20 @ 23:06:24
Postat av: niclas

säger som tobbe. köp kort där ni är, kostar inte mycket eller inget alls. 123call i thailand, äger sönder. crazy john i australien var också sånt där att man fyllde på för 20 dollar och fick 100 dollar. så kan ni ju ha era svenska i nödfall.

2009-10-21 @ 00:17:10
Postat av: sofie

jag kommer att köpa det i varje land där det finns ja, tror de är smartast så, inte säkert att de andra telefonerna funkar överallt ändå. pluss att jag vill inte ha en svindyr teleräkning! :)

2009-10-21 @ 08:02:58
Postat av: Bella

sandra : Det lät jävligt billigt! Vi kommer ju ändå vara där i 1½ månad. Så det kan vi ju ha i baktanken, Yes!Optus. Nice. Har hört talas om telenors, men det kan ju vara som nödfall, som niclas säger =)

Tack för tipsen!

2009-10-21 @ 11:22:37
Postat av: Antonia

På min resa hade jag inte ens någon fungerande mobil. Ni är två fler än vad vi var men det hela hänger ng mest på om ni behöver kunna få tag på varandra. Att ringa hem från kontantkortet är rätt meningslöst, blir rätt dyrt ändå. Det bästa (tycker jag) är helt klart att skaffa sig ett Skypekonto och där lägga in pengar. Överallt finns internetcaféer och skypeKredit funkar bra tycker jag. I Australien o Nya Zeeland har de utmärkta telefonkort man köper och alltså ringer från de hederliga telefonautomaterna, billigt! Så, mitt råd är mobil enbart om det är till för att kontakta varandra.

2009-10-24 @ 11:37:16
Postat av: Antonia

Och! Glömde. Jag har också Halebop. Det funkade varken i Australien, NZ, Kambodja, Laos, Thailand, Malaysia eller Indonesien. Tyvärr.

2009-10-24 @ 11:39:37
Postat av: Bella

Tack för tipsen Antonia! Halebop kommer ju aldrig hålla som du säger, men vi kommer nog hålla oss till landets egna kontantkort. Mycket möjligt att vi öppnar ett skypekonto med. Har ingen aning om hur man gör, men det får vi ta att klura ut. Tack för att du följer bloggen! :)

2009-10-26 @ 15:37:57
URL: http://partofbella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0