Nu kommer bilder fran Vietnam!

Ett skutt pa de vilda vagarna i Ho Chi Minh City!

En liten svangom i Nah-Trang!

Tunnlarna i Cu Chi. (Bilder till tidigare inlagg)

Turen over gransen fran Vietnam till Kambodja pa Mekong floden!

I tarar pa Tuol Sleng Museum

Idag har vi besokt Tuol Sleng Museum i Phnom Phen. Det ar skolan dar tusentals manniskor torterades och dodades under roda khmerernas styre, under ledning av Pol Pot, fran 1975-79. Omradet kallades for Security Prison (S-21) och var ett hemligt fangelse, dar endast 7 manniskor kom ut levande. Tuol Sleng betyder "Hill of the poisonous trees''.
 Det blev ett kanslofyllt besok.
Vi skulle egentligen akt med en buss till Siem Reap kl 7.30 imorse, men vi bestamde oss for att boka om bussen sa att vi kunde besoka detta musem nar vi anda var i Phnom Phen.
Vi angrar inte vart beslut, trots alla upprorda kanslor. Det ar fruktansvart att sadana manniskor kan existera, som kan bega sadana fruktansvarda handlingar.
Skolan bestar av fyra byggnader, byggnad A, B, C och D. I Byggnad A agde tortyren rum.
Vi fick ga runt i byggnaderna och se de riktiga cellerna de legat i.. allt ar som orort. Det sitter fortfarande fullt med taggtrad utanfor byggnaderna och framfor fonsterna, som sattes dit for att undvika sjalvmordsforsok. Det var manga kvinnor som forsokte hoppa ut.
De slangdes in i celler som var 2x0.8.. I en byggnad fanns det fotografier pa alla offer, inklusive bilder dar man kunde se hur de hade torterats. Det gick inte att undga tararna. De har fortfarande kvar redskapen som anvandes, de ville ju inte slosa pa ammunition sa de anvande simpla ting, t.ex spetsade bambupinnar, spadar, stenar m.m.
Utanfor byggnad A ligger dar 14 gravar med de 14 sista offrerna ifran S-21. En av dem var en kvinna.
Pol Pot ville morda alla hogutbildade, sa de lurade dem att de skulle fa stipendium, eller vidare utbildning, sa att de kune fora dem till ''the killing fields'', dar de sedan blev mordade.
Manga blev mordade utan andledning, de mordade alla de misstankte. Citat Pol Pot: ''It's better to arrest ten by mistake then let one guilty go free''
Ja, det var fruktansvart..
Vart beslut gjorde iallafall att vi fick nagot vettigt gjort denna dag mer an att bara aka buss. Vi har fatt oss en riktig historielektion idag! Som man brukar saga, sa lar man sig nagot nytt varje dag.
Imorgon blir det uppstigning i gryningen for att se nar solen gar upp over Angkor Wat :)

bilder kommer imorgon.

Puttrandes pa Mekongfloden till Kambodja.

Framme i Kambodja, Phnom penh efter 7h bat pa mekong floden och 1h drive till hotellet. Vi hade varldens trevligaste lilla guide som svangde inom och visade oss floating fish farm och en liten by intill floden. Vi fick stiga av och mata fiskarna,helt sjukt att de har fiskenat/burar under sina flytande hus dar de odlar fisken, den odlingen vi besokte hade 100.000 firrar! Vi puttrade fram pa mekong floden med slowboat, vibrerande saten och hogt ljud fran motorn. Langs med floden fanns trakojor pa hoga pelare for att undvika hogvatten, enkla broar och manniskor som tvattade,badade och fiskade i den skitna floden. Barnen vinkade glatt pa oss da vi akte forbi, och jag undrar hur de nagonsin blir rena av de brunskitiga vattnet.

Imorgon aker vi vidare till Siem Reap, Angkor Wat dar vi stannar i tva natter. For ovanlighetens skull fardas vi 6h med buss, men vad gor de nar vi har varandra,ipod,bocker,vatten,kex och toalett stopp.

/Sofie

Framme vid gransen!

Morgonen startade val inte direkt kanon bra! Det blev krangel med bussen kan man val saga.
Igar bokade vi flyg, battur, hotell mm pa samma gang sa vi trodde att bussen dagen efter till baten ocksa var betald och klar. Men det var den inte. Sa vi fick sta och forsoka komma overens med vitnameserna pa buss bolaget om vad som skulle goras och ifall vi skulle betala eller inte. Eftersom vi har lite tidspress nu och inte hinner forlora en dag pga transport problem sa var det valdigt stressande. Och sjalva gjrejen att alla inte forstar engeska gor inte saken battre. Men vi fick en liten mini buss som vi skumpade fram i. 7-8 timmar tog det! Det var trangt och varmt och obekvamt och vi tvingades lyssna pa massa vietnamesiska musikvideor pa hogsta volym! Knappt jobbigt! Men nu ar vi framme vid gransen och imorgon blir det flodvagen over till Kambodja. Det ska bli lite haftigt. Vi vet inte annu hur laget ar med internet uppkoppling dit vi ska sa skulle det bli uppehall i skrivandet sa vet ni varfor! Den 30 november flyger vi i varje fall ifran Saigon till Kota kinabalu i Borneo. Sa vi hors da om vi inte lyckas tidigare!
Nu ska jag ga upp bland de andra tjejerna och relaxa pa balkongen i afton varmen!

Cu Chi tunnels

Pa dagen schema stod det att de va dags att aka till Cu Chi tunnlarna. Detta ar tunnel systemet som veitnameserna anvande sig av for att overleva nar amrikanerna kom hit.
Tunnlarna ar ett system pa over 20 mil dar tunnlarna ligger upp till 18 meters djup.
Tunnlarna är handgrävna och från cirka 60X40 cm. Nu har man utvidgat en del av tunnelsystemet till turiststorlek vilket är cirka 1 meter gånger 80 cm. Helt galet! Under kriget sa var det ca 16000 manniskor som bode i dessa tunnlar. Sjalvklart va vi ju tvungena att testa dessa tunnlar och hoppade ner i ett hal, och sedan va det dags att ga en liten vandring under jorden. De gallde att behalla lugnet sa man inte fick panik, for mycket utryme kan vi ju inte pasta att de va! Men de var fruktansvart intressant att sa allt fran tunnlarna till rikitga bombhal.

Efter vistelsen i Cu chi var det dags att ta tag i flygbiljetterna till Borneo. Sa vi gick till en agency bara runt hornet dar vi bor och blev mota av varldens trevligaste manniska! Sa hon hjalpte oss att hitta ett billigt flyt till Borneo och  hon hjalpte oss med transporten till kambodja. Sa nu aker vi mot kamobja imorgon, over med Mekong floden till Phnom penh sen vidare till Angkor wat, sen tillbaka till Saigon och ta flyget har ifran den 30november till Borneo.

Alla tjejer har fatt ett valdigt bra intryck av Saigon eller Ho Chi Minh city som den ocksa heter, vi bor pa en gata som har allt man nagonsin skulle behova kanns det som. Lite som khaosan road i Thailand for er som har varit dar

Far inte in nagra bilder tyvarr men de kommer!

/Emelie

Fragestund!

Hej alla glada lasare! Vi undrar om det ar nagot ni saknar i bloggen, vill ni veta vad saker kostar, hur vi bor, hur vi tar oss runt eller vill ni ha mera bilder?  Kommentera garna och fraga pa!

/Tjejerna

Ho Chi Minh City.

Framme i Ho Chi Minh City. Finally! Efter en 12 timmars bussresa genom en valdigt guppig och instabil vag sa ar vi nu framme i Saigon. Vi hade platserna langst bak i bussen igen, men inte mycket somn dar inte! Vi kom hem kl 2 igarnatt och gick upp kl 6 imorse. Ingen hojdare, men det e smallar man far ta nar man festar i Nah Trang, koper drinkar for 20kr, dansar pa en strand-nattklubb med ett intrade pa 24 kr + en gratis bucket! Det gar bra! ;)

Vi bor pa ett jattefint hotell mitt i smeten kanns det som. Klubbar & barer at alla hall och kanter och vi betalar inte ens 35kr natten. Det gar verkligen bra!! Imorgon har vi bokat en halvdagsutflykt till Cu Chi tunnlarna, lite langre norr om Saigon. 0,8m x 1,0m "stora" tunnlar. Vi lar ju marka om vi fastnar sa att saga.. Utflykten kostar typ 40 kr! Sen hoppas vi pa ett smidigt satt att ta oss till Kambodja pa. Och att vi far ett flyg darifran till Borneo. For det har vi namligen inte fixat annu. Bra!

/ Bella - klockan e halv 12 sa det blir bilder imorgon! :)

Moppeligan

Idag hade vi tankt att aka vidare mot Nha Trang, men bussen var full. Vi valde att gora det basta av dagen och hyrde moppe! vi betalade 35 kronor for en moppe/dag plus lite bensinpengar. Efter nagra minuter stod de sex vackra fordonen framfor oss. Vi fick lite halvpanik nar vi horde att tre av dem var med vaxlar. Eftersom ingen av oss riktigt haft den dar moppe-perioden i vara liv sa borjade vi svettas lite nar de borjade forklara mopedfunktioner pa vietnamesisk-engelska. for alla er som kort moppe sa vet ni hur latt det ar, nar vi val kom ivag sa gick det galant.
Och sa bar det alltsa ivag, ivag genom korsningar utan trafikljus, genom en fullpackad marknadsplats, over broar over floder och tillslut till havet! Vi hittade en mysig liten restaurang pa palar over en lugn liten flod dar vi drack varsin smoothie. Vietnam ar fint och till var stora fortjusning, billigt. Nu ikvall har vi atit tre-ratters och betalat cirka30 kronor. Imorgon bar det av till Nah Trang!

se sa snygga vi ar, Halmstads moppeligor, slang er i vaggen!

/Ella

Crash, boom, bang

Antligen har vi kommit lite mer soder ut i veitnam och just nu befinner vi oss i en stad som heter Hoi An.
Och efter mycket om och men eftersom resan hit inte va den lattaste!
Allt borjade med att vi blev upphamtae med en mini buss pa varat hotell klockan 18.00, bussen visade sig var en sov-version vilket innebar att istallet for tva gangar med saten fanns tre ganmgar med sangar i tva nivaer, saklart lagger vi beslag pa de langst bak, fem i rad.
Efter tre timmar vaknar vi till av en small, och det visar sig att vi har krockat! en bil i var riktning forsokte kora om nar det kom motande trafik, saklart sa far inte riktigt tre bilar plats i sidled, vilket innebar att det blev en small. men andas ut nu dar hemma, alla mar bra och ingen skadades allarligt. det var dock var buss som tog den varsta smallen, glasrutorna pa ena sidan krossades och foll in i bussen pa oss sovande resenarer...
Tre timmar senare, in the middle of nowhere, kommer antligen en ersattnigsbuss och vi kan fortsatta sovandet och akturen..
Stoppet i Hue varade bara en timme i vantan pa nasta buss som efter ytterligare fyra timmar stannade i Hoi An. Harligt att hoppa av efter ett dygns resande. Vi ar anda tacksamma for sovbussarna, trots olyckan och allt.

Utflykten till Halong bay!

Har ar nagra bilder, det finns fler bilder pa grottorna men dem far ni se en annan dag :)

Radio!

Idag har vi varit med i direktsandning fran Hanoi, i P4 Halland! for er som missade detta kan ni ga in pa deras hemsida och lyssna igen.
http://www.sr.se/cgi-bin/halland/program/index.asp?ProgramID=70 , mellan 08.30-09.00

Om nagon timme drar vi vidare soderut i Vietnam, forsta stop blir Hoi An. Sen vidare till Nah Trang, Mui Ne och Ho Chi Minh City (Saigon). Vi ska besoka tunnlarna i Cu Chi innan vi beger oss over till Kambodja!
Gardagens utflykt var riktigt lyckad, vi hamnade i en jattebra grupp med trevliga manniskor och en bra guide! Sa nu har vi kontakter i Australien ocksa!

Utflykt till Halong Bay

Det blir ett snabbt inlagg nu. Vi har precis atit frukost har pa vart hotel som vi betalar 35 kronor natten for, och om bara nagra minuter kommer var buss och hamtar upp oss. Vi kommer nog aka 2-3 timmar ut till kusten, dar vi ska overga i annan transport, namligen bat. Sen ska vi cruise i bukten med var guide och kaka lite lunch pa baten osv. Detta kan bli mysigt. Vi ar hemma narmare 8 ikvall och da kanske det blir en fotmassage ;)

Hit ska vi idag!

Antligen lite bilder!

Nu kommer det bilder fran var vistelse i Peking!
Himmelfridens torg och Kinesiska muren.

Peking anka pa kinesiskt vis, chill pa hostelet!

antligen framme i hanoi!

igar var en lang dag... efter en laaang promenad till postkontoret som lag "nara" sa skickade vi ivag mellan 7-14 kilo var.....
ville vara i god tid pa flygplatsen sa vi akte ganska tidigt, val dar fick vi hora att vart plan var forsenat, och efter ca 3 timmars vantan meddelade pesonalen pa china southern airlines att vi skulle fa aka till ett hotell "runt hornet" ovh vila upp oss och fa i oss lite mat. gott tankte vi.
120 km/h pa en sjuttiovag, 20 minuter i tokfart senare befann vi oss mitt ute i ingenstans framfor ett ganska sa pampigt hotell, personalen oppnade bildorrarna at oss oh vi fick tre rum att dela pa. upp till restaurangen for att vanta pa mat. precis nar den sista av oss fick in sin mat sa fick vi telefon, vi var tvungna att komma till flygplatsen nu, hurry. vi lamnade den halvatna maten och sprang ner. saklartt fick vi vanta dar nere och nar bilen val kom sa gick det inte undan for fem ore.
Vi var tvungna att ha en till biljett efetrsom vi nu skulle mellanlanda i en stad i sodra kina och sen ta fligthen till hanoi. efter att fa ga tillbaka till bolaget tva ganger efetrsom vara biljetter inte hade de ratta stamplarna sa var vi antligen igenom. vi halvsprang genom flygplatsen med tjugofem asiater i slaptag.

tva flyg senare, utan somn och med att ta tagit ut 2 miljoner dong var sa kom vi till ett hotell (utan forbokning kl 3 mitt i natten). det hela slutade med att vi har spenderat natten i ett massagerum. 2 av oss pa massagebrits och 4 i fotmassage-stolar, med vetskapen om att den stora kackerlackan vi sett, smitit undan..

det var allt for oss nu,

/Ella, som for fosta gangen kan hoja meddellangden i ett rum..

6 tjejer shoppar i Peking!

Hej alla glada lasare!
Idag har Shopping statt pa schemat. och da menar jag shooooppiiing!
Sammanlagd shopping:
trojor: 5
ovriga artiklar (smycken,planbocker&dylikt): 19

totalt: 111

Ja, vi vet, det later galet. Vi ar galna. Men ni forstar inte hur billigt det ar! Det galler att pruta ordentligt. De ar helt galna pa marknaderna har, de gor allt for att salja. De rycker och drar i en & tvingar in en i deras sma affarer!
Imorgon ska vi iallafall forsoka skicka hem allting pa posten.
Efter shopping var det dags for att ata Peking Anka! Det ar ju bara ett maste i Kina. Vi slog oss ner pa "Beijing Duck Restaurant" och avnjot en riktigt god Anka! Rekommenderad.
For ovrigt, sa har vi andrat vart flyg. Vi flyger nu ifran Peking till Hanoi imorgon, den 14 November, kl 17.15 lokaltid, istallet for pa tisdag den 17 november. Var kara Anna-Karin pa upptacksresor har fixat detta at oss. Vi kande att en vecka i en KALL storstad, skulle bli alldeles for lange. Vi har frusit tillrackligt!
Vi ser nu framemot att anlanda till ett varmt land och fa ta del av en annan kultur.
Godnatt alla!

Sno med tva prickar!

hejhej!
som sagt sa befinner vi oss nu i KINA peking. De var massa problem for oss innan vi kom hit eftersom vi inte hade nagra platser pa planet hit, men allting loste sig fin fint. Med bara nagra extra timmar i Tokyo.
Vi anlande mitt i natten till ett sno tackt peking, och va finns varan vinterklader na just de vi glomde dom!
Efter att ha overlevt en natt i 13gradit rum sa var det dags att utforska staden.
Vi akte till den forbjudna staden och himelska fridens torg. Galet fint fick aven halsa pa barn barnet till dem sista kejsare av kina. Shopping stod ocksa pa schemat massa billiga saker.
Efter en liten varmare natt sa var det idag dags for the great wall! vi vaknade till mindre snostorm skont med privat taxi hela dagen da. Det tog oss ca 1 timme att komma till muren men vilken syn helt sjukt sa fint!
vi sprang runt pa den i ca 40min sen pallade inte varan fotter langre, tyg skor i sno inget att rekomendera!
In i bilen igen och ivag till Tempel of heaven valdigt fint det med! sen vidare till shopping igen.

Nu ar vi pa hostlet igen och vi ska ta nagot och ata=)

Lagger upp mer bilder nar vi kan, eftersom hela datan ar pa kinesiska sa hittar vi inte
bilderna nar vi ha sparat dom. Ni fa ha lite talamod!

Vi tanker pa er dar hemma!
Stora kramar

/Emelie

Beijing!

Hej!
Nu ar vi i Peking. Var lite strul pa flygplatsen sa flog med ett plan som gick 4 timmar senare istallet. Men allt loste sig fint!
Vi vill bara tala om att vi mar bra och att vi uppdaterar mer imorgon. Vi ar alldeles for trotta och frusna efter dagens aktiviteter. Har ar snoo!
Ha talamod!

Frusna kramar fran oss.

/Julia&Jessica

Sensoji - Aldsta templet i Tokyo!

Vi borjade dagen men en promenad langs Sumidagawa floden. Och tankte forst ta oss en liten battur langs med floden. Men vi lyckades inte riktigt hitta det vi sokte, kanske gick vi at helt fel hall? Hur som helst sa promenerade vi langs med vattnet och hade solens varma stralar over oss. Om hosten vore sa varm hemma hade man nog inte akt ivag. Vi tog oss mot staden och hittade den beromda tempel platsen - Sensoji- som ar Tokyos aldsta tempel. De aldsta delarna byggdes redan ar 645. Helt otroligt vackra byggnader. Vi blev sa nyfikna pa allt runt omkring men mest uppmarksamhet fick nog dessa standiga linor som folket knyter sma papperslappar pa. Vi fick lite hjalp utav en japan som forklarade, sa gott han kunde pa sin ej utmarka engelska, att det var en spadom som man fick. Jessica provade en och oturligt nog stod det "Bad fortune" - Okey? Det stod bland annat att hon inte skulle hitta personen hon sokte, inte kunna bygga nagot hus eller fa nagot bra jobb eller kunna lyckas med resor.
Men tydligen var det sa att om man knot upp dessa lappar sa skulle spadomen inte sla in. Fort som attans knots lappen fast! Efter det gick vi och insop den rok ni ser pa bilden. Det ska tydligen bringa lycka att andas in den.

Byggnaderna ni ser pa bilden ar lite speciella. Den hogsta byggnadet kallad for Olglaset, troligtvis for den ljusa olen de har har i Japan - Asahi. Byggnaden bredvid vet vi inte sa mycket om men vi antar att det ska forestalla en laga. Det i bakgrunden som haller pa att byggas kommer 2012 att bli den hogsta byggnaden i varlden.

Kaka maskin, vi smakade bara for att. De var inte varldens godaste men det gick ner. Roligt var det i alla fall!

Vi gick runt langs de sma gatorna och tittade pa de sma standen och det visade sig bli en kanon dag for oss. Det som var knasigast egentligen var att hela denna sota plats lag mitt i Tokyo smeten!

Senare pa dagen tog vi en avkopplande kaffe och njot!

//Jessica

Harajuku and Yoyogi-park m.m.

Konichiwa allihopa!

Bella har, har precis lagt in alla bilder fran dagen som jag tankte ladda upp har pa bloggen. Det blir en hel del bilder man tar nar man ar ute pa aventyr sa som vi ar! Vi har hunnit se och gora massor av grejer har i Tokyo som ni kanske sett och mer har det blivit:) Idag akte vi till Shibuya-omradet igen och gick in pa Shibuya 109-building, ett shoppingcenter med 10 vaninger och ENDAST for tjejer! Hello heaven! iaf om man vore japan.. Dessvarre fick man inte ta nagra bilder, men det va sjukt snygga skor dar inne!
Vi akte vidare till Harajuku-omradet dar vi stotte pa ett flertal knasigt utkladda manniskor, och efter det gick vi in i Yoyogi-parken. Maktigt varre, jattefin park med stora tempel och manga sota geishror som vi stotte pa. Det va riktigt mycket folk som va dar och mycket vastlanningar, ett gang fran Australien som lyckades snappa detta extremt snygga kort pa oss framfor detta japanska "shrine"

Och har kommer resten av dagen forkortat i bilder !

Bilder fran Shibuya, Harajuku, Yoyogi-park och Ometo-Sando gatan!

Grattis pa Farsdag!

Vi vill skicka de STORSTA kramarna till vara pappor idag!
Simon, Goran, Hakan, Tommy, Anders och en tanke till Sture.

Vi alskar er och tanker pa er.

/Alla tjejerna

Mount Fuji!

Goddag alla lasare! (gokvall for oss)
Idag har vi besokt vulkanen Fuji! Det var en riktigt trevlig dagsutflykt.
Det borjade med att vi fann en liten tursitbyra i narheten av vart hostel. Valdigt hjalpsamma och trevliga japanskor! Alla i Japan ar verkligen jattevanliga, aven om de inte kan engelska sa bra sa forsoker de verkligen. Alla japanska tanter tycker vi ar sa sota flickor med rosiga kinder och langa ogonfransar!
men iallafall, de hjalpte oss att boka platser pa en buss som skulle ta oss till Mount Fuji, en ca 2 timmar lang bussresa. For ovrigt sa fanns dar en plansh inne pa turistbyran, med en bild pa en byggnad som annu ej ar byggd. Den ska vara fardig ar 2012 och bli varldens hogsta byggnad pa 640 m!! dubbelt sa hogt som Tokyo Tower, och jag fick svindel bara dar. Vi tyckte att de kunde skynda pa processen sa att vi hann se tornet.. men det var nog lite orealistiskt. Den ska sta jamte en annan byggnad som ser ut som ett olglas by the way, japaner ar roliga..
Men tillbaka till dagens utflykt!
Vi trodde vi skulle anlanda direkt till en sjo varifran man kunde se berget, men icke. Vi kunde heller inte skymta Fuji nagonstans.. Vi fragade om vart man skulle ga, men japanerna verkade inte sjalva veta vad Fuji va. Vi forsokte forklara "See mountain?" men de trodde att vi fragade efter "sea mountan", haha. Sa de gick inge vidare. Sa smaningom hittade vi iallfall till en sjo varifran man kunde aka sakallade "cable cars'' upp till en topp dar man kunde titta pa vulkanen! Riktigt harlig utsikt. En 3776 m hog vulkan.Dock ej aktiv, san tur ar!
Vi fikade och tog massa bilder, innan vi begav oss tillbaka till busstationen.

Jump in front of Fuji Mountain

Nar vi kom ner till busstationen igen sag vi berget stracka sig hogt upp bakom stationen, ganska sjalvklart. Och detta lyckades vi missa nar vi kom.. haha. Men vi hade iallafall en valdigt trevlig dag, da vi fick se mer av Japan an bara Tokyo.
 Har ar det nu midnatt, sa nu ar det dags att sova!
Godnatt.

Tokyo at night-Shibuya!

Time square Tokyo Style

Konichua!
Har just kommit hem ifran Japans svar pa Time Square, jag har ju inte varit dar sjalv, men Julia och Emelie intygar, storre och maffigare!
Det tog oss 45 minuter med tunnelbana att komma dit. En liten jamforelse, i Oslo (skitstad i jamforelse, men anda) Dar hade vi gangavstand till vart lager,SD. Att ga tog 55 minuter, med tunnelbana, 6 minuter. Hur lang tid skulle det da ta att ga till kvallens slutstation? Kan ju tillagga att tunnelbanan har ar utav en annan varld, Oslos versin ar en fis i rymden, verkligen.

Sag nu nar vi kom hem att vart underbara Hostel (endast tva kackerlackor upptackta hittills) har ett international party imorgon. Ska bli mycket spannande. Pa dagens utflykt hittade vi aven nagra kareoke barer, som saklart maste upplevas from inside!

Detta far vara allt for idag, nu ska det laddas med energi infor morgondagens bussresa till Fuji. Foton kommer saklart laggas upp.

Sayonara, au revoir, ciao, byebye, arriverderci och hejda for idag
/Ella

Sightseeing i Tokyo!

Idag var vi uppe tidigt. Efter en dusch och en kopp nudlar var
vi redo for staden. Vi tankte forst att vi skulle ga och se pa sumo brottning.
Men av nagon anledning var det nedstangt sa vi fick tyvarr inte
se nagon brottning eller sumo man for den delen.
Men Tokyos sma gator dom kan vi nu!

Da gjorde vi istallet sa att vi promenerade vidare
och tog oss till parken dar palatset ligger. Men den var ocksa
stangd. Sa pa formiddagen hade vi ingen storre tur.
Eftersom att sevardigheterna verkade ga emot oss lite
sa bestamde vi oss for att ata. Efter ett noggrant sokande hittade vi
tillslut vad vi letade efter. En akta sushi restaurang! Vi
forstod ju inte riktigt hur man bestallde, eftersom allt stod
pa Japanska. Men vi bestallde in en dagens "suschi plate".
Det smakade bra men det var lite knasiga fiskbitar som vi inte riktigt
forstod oss pa, sa vi lamnade dom pa tallriken.

Efter lunch tog vi oss till Tokyo tower.
Vi akte helt enkelt upp i tornet for att se ut over staden.
Vilken hall man an valde att titta at sa tog staden aldrig slut.
Helt sjukt sa stort Tokyo ar!
Det stracker sig bort over horrisonten till och med!
Och da ar vi 150 meter upp i luften. Man kunde aka upp
pa 250 meters hojd men det rackte med den utsikten vi fick.

Nu har vi kommit tillbaka till vart hostel och ska ta en
liten power nap eller kanske bara en liten sittpaus innan
vi ska ut och vandra pa Tokyos gator igen.
 Ikvall ska vi ut och se pa staden i morker, da
alla reklamskyltar i neon lyser upp. Vi ska till ett Time
square-look-a-like och det blir nog spannande!

KONICHIWA!

hejhej Sverige!
Nu sitter vi pa varat hostel i TOKYO det verkar valdigt trevligt.
Flygningen gick bra det anlande forst till Munchen sen vidare till Peking
och slutligen Tokyo. Vi a trotta efter de manga timmarna pa planet men nu har aventyret antligen borjat.
Efter ett skakande avsked sa mar alla bra! forlat mamma de gjorde ont i hela kroppen att inte fa saga hej da till dig, men vi ses snart igen! Vi har satt resans forsta kandis hahahahah ingen mindre an Henke larsson pa kastrup.
Tokyo varkar galet och inte minns manniskorna som tror att svininfluensan har invaderat hela japan, da det inte gar nagonstanns utan sina extremt fula munskydd! imorgon sa bar det av pa sightsing i staden och imorgon sa aterkommer vi med resultatet!

Nu vantar valkomms drinken i baren dar nere!

/Emelie, sofie och julle

Live Your Dreams!

Jag tror jag skrivet sista inlägget nu innan Tokyo.
Tåget går om 1 timme och 30 minuter.
Snart sitter vi där med rödsprängda ögon efter alla avskedstårar helt ensamma. Näsan kommer rinna och det är nog inga glada miner de första minuterna. Men sen.. Sen är vi språng!! Nu jävlar är det dags. Nu kliver vi ut i vida världen och gör allt vi vill göra, allt som står i vår väg. Och inget som stoppar oss. Detta är vår dröm och vi säger det till er :
Live Your Dreams !

Nu ska vi vandra runt i världen och lämna Sverige bakom oss!

Boende i Tokyo - CHECK!

Bokade precis boendet i Tokyo. Ett hostel för 165kr/natten.. Kanske låter dyrt, vad vet jag, men det är iallafall ett av de billigaste hostel i Tokyo. SVINDYR stad annars ju! Som tur är är spriten billigare än ölen ;) hahaa. Detta hostel heter Asakusa Smile och ligger bra centralt. Ska betala JPY 55.080:- när vi kommer dit. Vi stannar i 5 dagar och det tror jag räcker faktiskt. Vi hinner nog med det mesta, käka sushi, kolla nattlivet, besöka området Harajuku och kolla alla ungdomar. Kan bli coolt!

Nej vi ska INTE sova i sånna rör.. Hade varit häftigt dock. Men jag hade fått panik!

Gwen Stefani och hennes kickass Harajuku-Girls!

/ Bellasee you in Japan!

Imorgon åker vi !!!!!!! AAH

Imorgon kl 08.35 går tåget från Halmstad C till Kastrup, Köpenhamn.
(all denna väntan och så mycket strul men nu äntligen..)

VI ÅKER IMORGON! HALLÅÅ ELLER..
Imorgon börjar resan. Imorgon lämnar vi Sverige och kalla Halmstad. Imorgon lämnar vi regn och minusgrader. Imorgon åker vi till TOKYO och sen vidare ut till resten av världen. Detta är helt galet. Jag fick ont i magen idag när jag skrev in alla flighter och tider i min lilla kalender. Det börjar verkligen vrida åt sig i både magen och huvudet nu för nu åker viiii :) Åh jag är så glad! Och jag kan nog prata för alla tjejerna när jag säger det. För hur länge har vi inte väntat på denna dag egentligen??!? jisses..

/ Bella - Vi är framme i Tokyo på torsdagkväll. KONICHIWA!

Tokyo istället för transibiriska järnvägen!

Vi har kanske inte talat om att det blir Tokyo istället?
Jo vårt första flight blev det lite knas med för flygbolagen ville ha uppdebitering för
ett flight som vi redan fått klartecken för och betalt. Det ville vi inte gå med på för
det handlade om alldeles för mycket pengar. Så det vi har handskats med ända sedan vi
kom hem är att fixa ett flight till Moskwa på det utsatta datumet för rätt pris.
Men det tog sin tid så vi kunde inte fixa visumen till Ryssland och Mongoliet i tid.
Detta bidrog till att vi inte kunde åka järnvägen längre för vi var tvugna att ta ett tåg som gick längre och
kostade mer. Plus att det avgick en vecka senare. Det hade inneburit att vi hade missat hela
vår vistelse i Kina.

Så då sa vi det istället att vi byter ut tåget mot Tokyo.
För vi vill inte åka järnvägen när det inte är enligt våra förväntningar längre.
Så vi gör ett litet enkelt byte men Japans grymma huvudstad istället. Vi ser verkligen
fram emot det, även om vi hade velat ha det som planerat.
Men men det ska bli spännande det här! Så nu sitter vi bara och väntar på
 att få första bästa flight härifrån.

New Zealand.

Hej Hallå Bloggen och alla läsare!  (speciellt Linda.. ) haha:)

Tänkte bara dra snabbt vad vi har bokat i Nya Zealand när vi kommer dit den 23 Januari. Vi har bara 3 veckor på oss och det är ju helt fantastikt land som man bara måste utnyttja till fullo. Detta landet har allt. Forsränning, Hobbit Movie Set & Farm tours, geishror med spa, man kan åka till olika "Culture Village" byar, hoppa bungyjump, fallskärmshoppning, simma med delfiner & späckhuggare, grottvandring, gå på glaciärer och MYCKET MER... Och det är ju klart man vill hinna med så mycket som möjligt när man ändå är där.

Vi har fått 2 superbra tips från kompisar som dom använts sig av och deras kompisar osv. Smartast att ta sig runt är med bussturer. Du får resan till olika ställen, billigare aktiviteter & boende, bra tips, många nya vänner och du hinner se mycket av landet! Det företaget vi bokat genom är Magic Bus -Travellers Network. Vi har bokat en resa på 16 dagar (ursprungligt paket) men vi kan välja att stanna längre på nåt ställe om vi vill. Det som är så himla smidigt med dessa bussturerna. Man kan alltså åka de 16 dagarna om man vill, eller stanna på ett ställe några extra dagar om man känner för det. Det är nämligen så att bussarna avgår nästan varje dag och då kan man hoppa på en annan buss en annan dag. Vi har betalat runt 6500;- för det här. Bussen runt båda öarna och den kör tillbaka till Auckland oxå, man får möjlighet att uppleva alla fantastiska ställen och äventyra med massor av nya vänner.

Det andra alternativet är Kiwi Experience. Också ett bussföretag runt ön, men snäppet dyrare. Och den går inte runt hela ön, utan avgår från Auckland och stoppar i Christchurch. Det finns säkert massor av olika varianter på bussar och turer, men vi fick ett tips om Magic Busses, vilket passade vår reseplan bättre + att den går till ett ställe där man får dyka med delfiner ;) Vi va inne på Kiwi Experience först, det är säkert en jättebra arrangör det med! Men nu har vi betalat Magic Busses och det gick jättesmidigt, så vi har nog gjort ett mycket bra val!