Heldag pa Glaciaren + SKYDIVE!

Hej alla glada! Ja man kan saga att vi hade en riktigt fullspackad dag haromdagen, aventyrlig till tusen!

Det borjade med en heldag pa Franz Josef glaciarer! Vi spenderade ca 6 timmar pa isen i stralande solsken, som sen resulterade i en riktigt fin branna efter solglasognen. Sofie och Emelie hade valt isklattring, vilket de tyckte var vart varenda krona, och de tyckte vi andra fyra ocksa som hade valt en vanlig heldag pa isen. Vi gick, klattrade, krop ner i hal, gick in i "isgrottor" och gick i issprickor mellan hoga isvaggar! Riktigt haftigt. For att kunna ta oss fram pa isen hade vi fatt speciella skor och var guide gick fore oss och hackade ut trappsteg med sin isyxa sa att det skulle bli lattare att ta sig fram pa vissa stallen. Dar isen var som tjockast var den 180 meter djup, och det fanns hal pa sina stallen i isen, som gick hela vagen ner. Sa det var bast att halla sig till guiden, sa att man inte vandrade ivag och rakade trilla ner i ett av de dar halen! Men det gick fint. Vi hade en toppen dag! Vi nadde dagenstopp vid tva tiden, och efter att ha tagit lite bilder var det dags att ta sig ner igen. Men dagen var absolut inte slut dar.. nej utan efter att vi hade lamnat tillbaka all utrustning och slangt i oss varsin en macka, blev vi upphamtade for vart skydive direkt!

Vi hoppade pa ett stalle som sags vara det nast basta och vackraste stallet att hoppa pa i hela varlden. Vi fick hoppa i omgangar, tva och tva, pga av att de bara hade ett litet plan. Forst ut var Ella och Jessica, sen Jag och Emelie, och sist Bella och Sofie. Man kan ju saga att nerverna spelade ett litet spratt med en..

Vi trangde oss in i det lilla planet, vi, piloten och vara tva instruktorer, och flog ivag, upp pa 12000 ft (ca 3800 m) over havet, dar vi sag Nya Zeelands hogsta berg, NZ nast hogsta berg ( man ser ingen skillnad), Tasmanian Sea och hela kusten, glaciarerna och ett antal sjoar, skogar och slatter! Helt sjukt. Plotsligt oppnar de dorren och det ar dags att hoppa ut. Fritt fall i 45 sekunder i en hastighet av 200km/h innan fallskarmen falls ut och du svavar sakert ner till marken i ca 4 minuter. aaaaaaaaaaaaah! Det var GALET! Jag skulle garna gora det igen. Trots min hojdradsla. Jag sager bara till alla er som inte har gjort det, GOR DET! Hojdradsla ska inte sta ivagen, for jag gjorde det (och jag ar hojdradd!) och det ar alldeles for hogt for att du ska forsta riktigt hur hogt det ar. Det var utan tvekan det mest haftiga jag nagonsin gjort i hela mitt liv, och jag vet att jag talar for oss alla.

Efter att alla hade fatt se sina individuella videofilmer ifran hoppet (som var valdigt roliga:)) var det tillbaka till hostelet igen, och efter en helt galen dag stupade vi i sang pa vart hostel.

Just nu sitter vi i Dunedin, den sydligaste staden vi besoker, och ikvall blir det Bio.

/Julia



 

 

 

//Julia

 


Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej Bella och alla andra, läser eran blogg hela tiden. Tycker ni är lite våghalsiga, men är nog bara avundsjuk att man inte är i eran ålder och kan göra ett sådant äventyr. Tror du Bella att jag och Titti kan åka iväg på något sådant vi kan ha käpp och rullator med oss. Ha det fortsatt bra på eran resa. Jag fortsätter att följa er.

2010-02-02 @ 08:03:02
Postat av: fabror Staffan

Jag är mållös.....

Du är fantastisk, Julia!

2010-02-02 @ 08:08:29
Postat av: Isabelle

I told you the feeling of jumping out a plane's like nothing, NOTHING else! Hur livradd ar man inte samtidigt som det typ ar basta kanslan nagonsin just da? :)

2010-02-02 @ 08:30:01
Postat av: sandra

GRYMT!!!!! =)



Era bilder slutar aldrig överraska, helt fantastisk natur... och vilka grejer ni gör! =)



Kramar

2010-02-02 @ 08:43:00
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Härliga bilder! :D

2010-02-02 @ 08:44:34
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Louise

Hej!

Jag hittade er blogg idag.. började läsa första inlägget och har sen dess suttit klistrad med hakan hängandes, vilket sjukt äventyr ni är med om!!

jag såg att ni hade en frågestund förut, men jag ställer mina frågor här istället! :)

vad kostar det?

vad har ni för dagsbudget?

nåt tips för att få ihop pengar så att man kan göra samma sak? :)



hoppas ni har det bra där borta! :D

2010-02-02 @ 09:35:40
URL: http://miracledrug.webblogg.se/
Postat av: Rose-Marie

SÅ häftigt. Jag hörde ända hit hur du skrek Julia. Man blir lite avis. Kramar

2010-02-02 @ 09:37:32
Postat av: Birgitta

Vad modiga ni är tjejer och vilken upplevelse att hänga fritt i luften!!! Underbara bilder.



Då fick ni också känna av lite vinter - hemma håller den ett stadigt grepp med minusgrader och mera snö.Vill bara kura inomhus, så njut av er värme..

Fortsätt ha det jättebra alla. kram Ella



2010-02-02 @ 14:47:07
Postat av: Ingmar

Helt otroligt med allt vad ni hittar på. Hur ska ni kunna sortera alla upplevelser i era hjärnor.

2010-02-02 @ 16:39:15
Postat av: Titti

Ja det där ser riktigt häftigt ut !!! Fallskärm måste vi prova på nån dag, eller va säger du Lotta ??

Jag fattar inte hur ni hinner med allt ! Vila lite granna också...

Hoppas du kan ringa nån dag, Isa. Puss o kram så länge

2010-02-02 @ 17:24:17
Postat av: lisa nilsson

Ja ja säger som alla andra jag blir helt stum av eran äventyr ni är helt enkelt otoliga....,

tusen kramar till er alla fast två tusn kramar till emelie och grannarna på gatan hälsar till dig.......

kram mamma

2010-02-02 @ 18:05:23
Postat av: lisa nilsson

Ja jag säger bara som dom tidigare har sagt ni är otroliga. Jag önska få veta vilken av alla äventyr har varit det besta???????

Önskar en alla en fortsatt trevlig resa och tusen kramar till er alla. Men två tusen kramar till Emelie kram mamma

2010-02-02 @ 20:56:44
Postat av: Felle

Shit tjejer , värkar as coolt fattar nte hur ni vågar! jag hade DÖTT xd!

Här hemma snöar det FÖR FULLT ! och då menar jag värkligen det, skolbussar blir inställda imorgon pga vädret, så får hoppas på att det blir inställd för oss oresande elever med :D

Men tillbaka till fallskärm, var det liksom inte läskigt när ni fritt föll från planet, vad tänkte ni typ när ni var i luften?



Värkar iaf som en häftig upplevelse ! Ha det bra PUSS

miss you Ellis

2010-02-02 @ 21:02:06
Postat av: farbror Staffan

Jag måste kommentera igen! Jag försöker undvika att avundas "dagens ungdom" men....... Själv är man i det vanliga ekorrhjulet (vilket i och för sig, trots allt, inte är så dumt men......) Semestern och kassan är begränsad men.....

Kan man åka till Nya Zeeland bara en vecka?

Jag vill inte känna mig avundsjuk, men............................................................................................................

2010-02-03 @ 00:13:25
Postat av: mona

fina bilder från er glasiervandring och fallskärmshoppning.jag är avundsjuk på alla äventyr som ni får uppleva.hade jag rest som ni gör,skulle resan varit mycket längre.jag hade nog behövt hämta andan något längre tid än vad ni tycks behöva.puss och kram på er tjejer från mona

2010-02-03 @ 20:36:52
Postat av: Julia

Hej Staffan! Sa roligt att du laser o kommenterar! ja du.. Nya Zeeland pa en vecka skulle vara valdigt tajt. Vi ar har i 19 dagar och det kanns tajt. Vi hinner bara stanna en natt pa varje stalle, utom ett par fa utvalda dar vi stannat tva. Men det beror ju ocksa pa vad man vill hinna med. Men om man vill ha aventyr, da ar Nya Zeeland det ratta landet att besoka! + om man vill ha lugn och ro. Har ar varldens vackraste natur och mycket friluftsliv. Valdigt glesbefolkat. Ett underbart land! Om ni ska resa mera, sa tycker jag absolut att ni ska besoka Nya Zeeland nagongang! :)

2010-02-04 @ 06:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0