Simmat med vilda Dusky Delfiner!!

Hallao bloggen och alla glada lasare!

Idag, denna underbara lordag, gick vi upp halv 5 i morse. Och varfor detta undrar nu? Man kan ju gora en gissning av rubriken.. Det ar dags for att simma-med-delfiner-dag! Yeeey. Vi gick till Dolphin Encounter och klamde pa oss de extremt fina och tajta vatdrakterna. En nastan heltackande ansiktsmask (ungefar en san mossa man far nar man e liten) en snorkel+mask och ett par simfotter. Ready to go!! Solen hade fortfarande inte kommit upp annu, men nar vi akte baten ut pa det oppna havet sa sag vi hur fint solen reste sig borta i horistonten. Efter 25-30 minuters battur borjade vi se fenor lite har och var, vi kom narmre och narmre och plotsligt var vi omringa av lekfulla delfiner som hoppade vid sidan av baten. Jag, Bella, tog forsta parkett i foren och sag hur de hoppade precis under mig. Dom va sa himla fina, Dusky Delfiner, flera hundra sag vi. Jag fick pytteskinn over hela kroppen och jag blev helt tarogd. Detta ar A Dream Come True for min del och jag e lycklig att jag fatt chansen att gora detta.

Nasta sekund var vi nere i vattnet och eftersom man va helt exalterad och man insag hur nara delfinerna man verkligen var sa blev man helt chockad och helt overlycklig. vattnet va skitkallt men det va inget man hade tid att tanka pa, man fick lagga fokus pa att gora ifran sig knasiga laten med munnen och Emelie va i full gang med att sla stenar emot varandra. Sa kul! men det funkade.. Vi sprattlade med vara fenor och gjorde ljud, delfinerna flockades runt omkring. Vissa kom sa nara att man kunde klappa dom, dock fick man inte for huden e sa kanslig. Men att veta att man befinner sig i deras hemmiljo och veta att det ar helt fria & vilda delfiner fick en att kanna sig sa glad och det va sa underbart att se dessa fantastiska djur. Vi var i vattnet 3 ganger totalt, eftersom dom simmar vidare till nasta spot hela tiden. Vi var i vattnet sammanlagt 1 timme tror jag och man kunde sakert se 6-7 meter fram i vattnet. Ibland lyckades man fanga en delfins uppmarksamhet och fick ogonkontakt. Da blev dom sa lekfulla och dom simmade runt runt runt en i en cirkel. Det kom delfiner fran sidan, jamte en, under dig och vissa kom ratt fram ifran med varsta farten och sen ba vek undan preciiis framfor dig. Det va sa haftigt!

Jag fick ett riktigt "moment" det sista dyket vi gjorde. Moment hade man ju hela tiden men ett var sa speciellt.. Jag hade rakat simma ifran gruppen lite, sa jag va helt ensam lite langre bort. Jag borjade knugga mina tander pa snorkeln sa den gav ifran sig ett konstigt ljud. Efter ett tag kom det en delfin efter den andra och ratt som det var kom det sakert 8-9 delfiner bade under mig och framfor mig som simmade ganska sakta. En simmade precis vid min sida nastan i min takt och jag kunde hora hur de pratade med varandra, ni vet det dar speciella delfin-ljudet. Det kandes nastan som att jag var en i flocken, det var sa sjukt mkt delfiner runt omrking mig just da. Jag tror faktiskt inte jag kunde va lyckligare! Dusky delfinerna var verkligen saaa himla fina. Nyfikna och lekfulla var dom oxo. Verkligen en helt perfekt simtur och over mina forvantningar! Efter alla simturer satte vi oss i baten, jag langst fram med kameran i hogsta hugg, och fotade och bara kollade pa alla delfiner som simmade och hoppade, gjorde bakatvalter och snurrade. En underbar kansla och det va sa vackert i soluppgangen! Nagot man maste gora innan man blir for gammal. Simma med vilda delfiner, och speciellt sa nara. Helt fantastiska djur!

 

 

/ Bella - Aaah jag e sa glad och lycklig just nu. Jag tror mina vanner kan instamma pa detta! Detta ar bilder som kommer fran var undervattenskamera som vi fick hyra. $40, snappet till javligt dyrt for det blev inte sa bra bilder. Ganska suddigt, men ska lagga in bilder som vi tog ovanfor vattenytan med Emelies Nikon D60 systemkamera:)


Kommentarer
Postat av: sandra

utan ord... det där måste varit magiskt!



puss på er! =)

2010-02-06 @ 17:15:20
Postat av: lisa nilsson

Ja vet inte vad jag ska säga, är mållös av eran äventyr, skulle vilja vara en lite mygga som fick följa er överallt.....

Älkar dig Emelie tusen kramar från mamma

2010-02-06 @ 18:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0